Sök:

Sökresultat:

317 Uppsatser om Klient och lekmannaövervakare - Sida 1 av 22

Internetkonsultföretaget ur ett strategiskt perspektiv

Uppsatsen har undersökt hur tre internetkonsultföretag har hanterat sin klient-, personal- och övergirpande strategi. Efter detta har författarna dragit slutsater för hur ett antal generella framgÄngsfaktorer inom denna och liknande branscher ser ut..

Konflikter i konsultprojekt : En studie om konfliktorsaker i konsult-klient-relationen

Denna uppsats behandlar konflikter i konsultbranschen och i synnerhet konflikter i relationen mellan konsult och klient. Avsikten har varit att identifiera vad det finns fo?r orsaker till att konflikter uppsta?r och vad konflikterna kan ha fo?r pa?verkan pa? relationen mellan konsult och klient. Fo?r att a?stadkomma detta gjordes en litteraturgenomga?ng da?r teorier kring a?mnet behandlades, fo?ljt av en empirisk studie och en sammantagen analys da?r de teoretiska perspektiven anva?ndes som underlag fo?r tolkning av konsulters bera?ttelser om konflikter.

Konsult - Klient relationer i kunskapsföretag: En fallstudie pÄ Deloitte & Touche

Denna uppsats syftar till att undersöka ett antal nyckelbegrepp och betydelsen av dessa i interaktionen mellan konsult och klient. Nyckelbegreppen Àr förtroende, osÀkerhet respektive sÀkerhet, roller och prioriteringar i relationen mellan konsult och klient. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ studie med djupintervjuer bestÄende av revisorer frÄn Deloitte & Touche i Malmö samt deras kunder. Förtroende visade sig vara en förutsÀttning för relationen. Det skapades av den kompetens konsulten visade samt personkemin mellan konsult och klient.

Allt gÄr att reparera förutom döden : en studie om tillitens betydelse mellan behandlare och klient

Detta examensarbete Àr en kvalitativ studie med syftet att undersöka hur ett antal klienter och behandlare beskriver sina upplevelser och kÀnslor kring hög respektive lÄg tillit mellan behandlare och klient. Vi har gjort tre enskilda intervjuer varav tvÄ Àr med klienter och en Àr med behandlare, samtliga kommer frÄn samma HVB-hem. Vi fann att de klienter som vi intervjuade hade en del gemensamma nÀmnare i sina berÀttelser. Exempelvis hade de bÄda brister i anknytningen i sin barndom och orsaken till deras missbruk handlade om att döva sin Ängest. BÄda hade tidigare upplevelser av ett svagt samarbete med behandlare och det kunde försvÄra behandlingen.

KartlÀggning av internetbaserad tunn klient

DÄ datorer i alla dess former har kommit att bÀra betydande mÀngder relevant information för diverse forensiska utredningar sÄ krÀvs en ingÄende kunskap gÀllande hur denna data lÀmpligast infÄngas. En typ av klient som nyligen har gjort sitt kommersiella intÄg pÄ marknaden Àr den internetbaserade tunna klienten. Det existerar i dagslÀget begrÀnsat med underlag gÀllande huruvida en sÄdan klient bÀr information som Àr relevant för en IT-forensisk utredning.Inom denna uppsats har dÀrför en internetbaserad tunn klient av typen Chromebook varit mÄl för undersökning. Syftet har varit att kartlÀgga vilka sÄrbarheter som existerar, samt om möjligt huruvida dessa kan brukas som underlag vid en forensisk utredning. För detta ÀndamÄl har klientens lagrings- samt kommunikationsmönster analyserats.

Personliga assistenternas lÀndryggsbelastning och skadlig inverkan vid förflyttning av klient

BAKGRUND: Miljön pÄverkar personliga assistenternas arbetsstÀllningar och fysiska arbetsbelastning och kan resultera i skadlig inverkan vid förflyttning av klient, men fÄ studier Àr gjorda inom detta omrÄde. SYFTE: att kartlÀgga Ätta personliga assistenters arbetsstÀllningar, deras skadliga inverkan, lÀndryggsflexion och biomekanisk lÀndryggsbelastning vid tvÄ förflyttningar av klient. METOD: Stillbildsfotografier och videofilm har anvÀnts för kartlÀggning av arbetsstÀllningar vid förflyttning av klient. TvÄ förflyttningar av klient har studerats: uppresning frÄn ryggliggande till sittande samt frÄn sittande pÄ sÀngkant till stÄende/till rullstol. Fotografier har anvÀnts vid analys av arbetsstÀllningar och observeration av skadlig inverkan.

Makt, motstÄnd och roller : en kvalitativ studie om relationen mellan klient och socialsekreterare

Syftet med studien var att undersöka relationen mellan klienter med missbruksproblematik och deras socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Vi ville söka reda pÄ hur klienter upplever relationen med sina socialsekreterare, vilken betydelse relationen har samt hur en bÀrande relation skapas. För att fÄ svar pÄ detta genomfördes fyra halvstrukturerade intervjuer med personer som har en pÄgÄende kontakt med en socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Som analysverktyg valdes ett maktperspektiv samt Goffmans dramaturgiska rollteori. Resultaten visade pÄ en variation i intervjupersonernas upplevelser av relationen till sina socialsekreterare.

FrivÄrden : Hur ser relationen ut mellan lekmannaövervakare och klient?

Syftet med denna undersökning Ă€r att se hur lekmannaövervakare och klienter uppfattar relationerna sinsemellan ur ett sociologiskt perspektiv. Även hur dessa parter uppfattar relationen nĂ€r det gĂ€ller kontakten och tilliten.Vi har utgĂ„tt frĂ„n en kvalitativ intervjumetod dĂ€r vi har intervjuat sammanlagt Ă„tta personer varav fyra lekmannaövervakare och fyra klienter.I arbetet har vi utgĂ„tt ifrĂ„n fyra teorier, intrycksstyrning, stigmatisering, stĂ€mplingsteori av Erving Goffman samt den abstrakta tilliten av Anthony Giddens.Resultatet visar att lekmannaövervakarna och klienterna har en viss tillit till varandra men visar samtidigt att det finns grĂ€nser pĂ„ hur nĂ€ra man som lekmannaövervakare vill komma sin klient och tvĂ€rtom. Vi har ocksĂ„ kommit fram till att bĂ„de klienter och lekmannaövervakare har en vetskap om hur man gör för att bygga upp ett förtroende hos varandra, men att alla bygger detta pĂ„ olika sĂ€tt.I analysen kommer du att fĂ„ lĂ€sa om hur vi kopplat vĂ„rt resultat till de fyra olika teorierna för att sedan kunna ge en förklaring ur ett sociologiskt perspektiv.Nyckelord: FrivĂ„rd, relationer, tillit, klient och lekmannaövervakare.

Privat relation med en klient? En kvalitativ studie om vilka typer av relationer och förhÄllanden som uppstÄr mellan den professionella och dennes klient inom missbruks- och beroendevÄrden.

Uppsatsens syfte har varit att undersöka om det förekommer att den professionella har starka personliga kÀnslor för klienten och om det förekommer att ett privat förhÄllande inleds mellan professionell och klient. Uppsatsens frÄgestÀllningar lyder: Har det uppstÄtt starka positiva eller negativa kÀnslor för en klient? Hur har den professionella hanterat dem? Har det uppstÄtt nÄgot privat förhÄllande till/med en klient? Hur har den professionella hanterat det? Mitt empiriska material har samlats in genom intervjuer med yrkesarbetande kvinnor inom missbruks- och beroendevÄrden. Analysen av intervjuerna har skett genom en eklektisk och teoretisk analysmetod. Det empiriska materialet har sedan analyserats med hjÀlp av Goffmans (2009) interaktionistiska teorin.

Dancing with Cops - lĂ€rdomar frĂ„n ett Managementprojekt pĂ„ NÄPO Lund

En sammanfattande rapport över de lĂ€rdomar vi gjort under bl.a. ett projekt vid NĂ€rpolisen i Lund (NÄPO Lund). Rapporten behandlar bl.a. omrĂ„den som konsult-klient förhĂ„llandet, ledarskap, individuell utveckling, grupputveckling och feedback..

MAKTASPEKTEN I MÖTET MELLAN KLIENT OCH SOCIALSEKRETERARE ? en forskningsöversikt, utifrĂ„n maktens fyra ansikten

Syftet med denna forskningsöversikt Àr att undersöka hur makt och maktrelationer beskrivsoch teoretiseras i forskningen mellan socialsekreterare och klient med fokus pÄ klientensbeskrivningar. Denna studie Àr en integrativ och kvalitativ forskningsöversikt med enabduktiv ansats, dÀr 29 tidigare studier har tematiserats och analyserats med hjÀlp av maktensfyra ansikten. Studien pÄvisar att maktbegreppet Àr ett komplext och svÄrdefinierat begrepp.Studien visar hur makten kan betraktas utifrÄn maktens fyra ansikten inom det sociala arbeteti mötet mellan klienten och socialsekreteraren. Vidare diskuteras rekommendationer gÀllandemaktaspekten för det sociala arbetet utifrÄn olika studier samt rekommendationer för fortsattforskning. Det Àr viktigt att klienternas perspektiv, sÄsom upplevelsen av makt och kontroll,tas upp angÄende deras möte med de professionella.

Asymmetrier i samtalsmötet mellan handlÀggare och klient

Samtalsmöten Àr en viktig del i mÀnniskors kontakter med myndigheter. De sÀtt som dessa samtalsmöten sker pÄ kan pÄverka den enskildes medverkan, kunskaper och utfall frÄn dessa möten, pÄ olika sÀtt.Studiens syfte Àr att analysera och beskriva hur asymmetrier mellan handlÀggare och klient konstrueras i samtalsmöten om bistÄnd för Àldre och ekonomiskt bistÄnd samt handlÀggarens hantering av dessa.Genom att anvÀnda diskursiv analysmetod analyseras tio audio-inspelade samtalsmöten och den samtalsinteraktion som sker i dessa nÀr det gÀller handlÀggarnas bistÄndsbedömning av sÄ vÀl bistÄnd för Àldre som ekonomiskt bistÄnd.Resultatet visar att det Àr av vikt att handlÀggarna Àr medvetna om de inneboende asymmetrierna i dessa samtalsmöten som kommer av deras institutionella karaktÀr. Detta, dÄ handlÀggaren genom sin hantering av dessa har en stor möjlighet att pÄverka huruvida asymmetrierna förstÀrks i samtalsmötet och hur det i sin tur pÄverkar klienten och deras relation. Resultatet tyder ocksÄ pÄ att handlÀggarens hantering av de olika asymmetrierna som framtrÀdde kan Àventyra rÀttssÀkerheten för klienten.Resultatet lyfter fram betydelsen av att det Àr handlÀggarens medvetenhet eller omedvetenhet om dessa asymmetrier som Àr avgörande för hur de hanteras och vad det fÄr för effekter för klienten. Studien kan anvÀndas för vidare förstÄelse i praktiska sammanhang om vilka kommunikativa asymmetrier som finns mellan handlÀggare och klient och hur handlÀggarens hantering av dessa pÄverkar interaktionen och relationen dem emellan, samt det utfall som det kan ha för klienten..

Peer-to-peer ? En teknik för företag?

InnehÄll: Peer-to-peer Àr idag en teknik som i de flesta fall förknippas med fildelning.I detta arbete har vi försökt klargöra vilka andra möjligheter tekniken erbjuder för företag och i dessa möjligheter försökt hitta fördelar och nackdelar med tekniken. Klient-server Àr en vanlig teknik idag bland företag och i arbetet undersöks om peer-to-peer kan vara en möjlig konkurrent till denna teknik.Syftet med rapporten Àr att se om det finns intresse bland företagen att anvÀnda sig av de möjligheter som peer-to-peer tekniken erbjuder samt att undersöka hur den skulle kunna anvÀndas..

Peer-to-peer ? En teknik för företag?

InnehÄll: Peer-to-peer Àr idag en teknik som i de flesta fall förknippas med fildelning.I detta arbete har vi försökt klargöra vilka andra möjligheter tekniken erbjuder för företag och i dessa möjligheter försökt hitta fördelar och nackdelar med tekniken. Klient-server Àr en vanlig teknik idag bland företag och i arbetet undersöks om peer-to-peer kan vara en möjlig konkurrent till denna teknik.Syftet med rapporten Àr att se om det finns intresse bland företagen att anvÀnda sig av de möjligheter som peer-to-peer tekniken erbjuder samt att undersöka hur den skulle kunna anvÀndas..

Klient-server och Peer-to-Peer applikationer : En prestandajÀmförelse

An increasing number of applications are becoming more or less network based today.The traditional architecture for network based applications is client-server, but as usageof download services are going up, so is the Peer-to-Peer architecture. This report is acomparison between the Peer-to-Peer and client-server model, and can serve as a basiswhen a decision between them needs to be taken. In the report, the performancebetween the different architectures is compared in different contexts. Our basis is ageneral implementation of both architectures in a test that is derived from a previousreport. On top of this, the performance of the different architectures are measured,implemented in a gaming-context.

1 NĂ€sta sida ->